Powrót Europy

Po 20 latach nieobecności, do wrocławskiego Muzeum Narodowego wraca stała ekspozycja sztuki europejskiej. Pieter Brueghel Młodszy, Cosimo Rosselli, Łukasz Cranach czy Wassily Kandinsky to tylko niektórzy z wybitnych artystów, których prace możemy oglądać już od 12 grudnia.

Po 20 latach nieobecności, do wrocławskiego Muzeum Narodowego wraca stała ekspozycja sztuki europejskiej. Pieter Brueghel Młodszy, Cosimo Rosselli, Łukasz Cranach czy  Wassily Kandinsky to tylko niektórzy z wybitnych artystów, których prace możemy oglądać już od 12 grudnia. 

Wystawę rozpoczyna zestawienie dwóch renesansów – włoskiego i północnoeuropejskiego. W tej części prace Włochów: Cosimo Rossellego, Giovanniego Santi, Parisa Bordone, Agnolo Bronzino, sąsiadują z pracami artystów niderlandzkich i niemieckich, w tym rodzin artystycznych Cranachów i Holbeinów. 

Oczywiście, zaprezentowano także znakomite malarstwo XVI-wieczne, powstałe pod wpływem idei humanizmu, przemian obyczajowych i refom religijnych. Nowe świeckie tematy podejmują między innymi Pieter Brueghel Młodszy, Frans Floris, Osias Beert i Johann Glöckler. Kolejna część wystawy to prezentacja twórców złotego wieku malarstwa niderlandzkiego: m.in. prace Antoine’a Palamedesza, Jana van Bijlerta, Simona de Vos.

Malarstwo włoskie okresu baroku zestawiono z pracami italianistów z północy – można więc obejrzeć na przykład rzymskie sceny amsterdamczyka Jana Weenixa i antwerpczyka Jana Fransa Bloemena. Nie zabrakło też barokowych obrazów malarzy pochodzących z Cesarstwa Habsburskiego i – dla porównania – z Francji, Hiszpanii i Polski (m.in. Harms, Brandl, Willmann, Scheffler, Chardin i Zurbaran). Okres nowożytny w malarstwie europejskim wieńczy znakomity zespół XVIII-wiecznych prac powstałych w środowisku Akademii Sztuki w Wiedniu. W sali zaaranżowanej na dawny Gabinet Konesera prezentowane są między innymi prace wybitnych malarzy austriackich Johanna Michaela Rottmayra, Johanna Georga Platzera i Martina Johanna Schmidta.

Kolejne części wystawy to prezentacje najważniejszych kierunków stylowych począwszy od klasycyzmu, poprzez romantyzm, biedermeier, historyzm, realizm, impresjonizm i symbolizm. Ze względu na charakter wrocławskiej kolekcji jest to głównie malarstwo niemieckie. 

– Możemy pochwalić się wybitnymi dziełami najbardziej znanych niemieckich twórców – mówi Piotr Łukaszewicz, kurator wystawy – pokazujemy między innymi prace Josepha Antona Kocha, wybitnych romantyków Johana Christiana Dahla i Ludwiga Richtera, przedstawiciela realizmu Ferdinanda von Rayskiego oraz czołowych impresjonistów Lovisa Corintha i Maxa Slevogta.  Sztukę francuską reprezentują m.in. malarka Elisabeth Louise Vigée-Lebrun i jej „Portret Fanny z Malzanów Biron”. Ozdobą tej części wystawy jest obraz Wassilego Kandinskiego zatytułowany „Wieczorem”. To jedyna praca tego wybitnego artysty w polskich zbiorach.

Wystawę zamyka przegląd kierunków awangardowych 1. połowy XX w.: ekspresjonizmu, abstrakcjonizmu i nowego realizmu (m.in. Max Pechstein, Kurt Schwitters, Alexander Kanoldt). W sumie pokazanych zostało ponad 200 obrazów. Prezentacji malarstwa towarzyszą wybrane przykłady rzeźby od późnego gotyku poprzez barok (Balthasar Permoser), klasycyzm (Christian Daniel Rauch), aż po modernizm (Georg Kolbe). 

W korytarzu, w sąsiedztwie sal wystawienniczych, prezentowane są zbiory rzemiosła artystycznego w układzie chronologicznym. Stanowią one przegląd historii rękodzieła europejskiego od XVI do początków XX w. i dobrze informują o jego najważniejszych nurtach i przemianach. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*