Wprawdzie Wieloletni Plan Inwestycyjny na nową dekadę nie jest jeszcze gotowy, to znamy postanowienia noworoczne, czyli najważniejsze zadania inwestycyjne. Są one związane z komunikacją miejską, wymianą pieców, remontem szkół, WBO i radami osiedli.
787 milionów złotych – tyle władze miasta przeznaczają w tym roku na inwestycje. To 14% wszystkich pieniędzy, które planują wydać. I choć kolejny rok udało się utrzymać wydatki na inwestycje na podobnym poziomie, władze przyznają, że rosnące koszty realizacji projektów to duże wyzwanie.Planują sfinansować je z nadwyżki operacyjnej, dochodami majątkowymi oraz z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wrocław ma kredyt w tym banku na 900 milionów złotych. Całkowite zadłużenie miasta opiewa na ok. 2,5 miliarda złotych (stan na 30.12.2019 r.).
W tym roku rozpocznie się kilka bardzo ważnych inwestycji, inne będą kontynuowane. Oto dziesięć priorytetowych zadań i programów inwestycyjnych, które znalazły się w budżecie Wrocławia na 2020 rok. Uszeregowane są w kolejności od najdroższego do najtańszego.
Tramwaj na Nowy Dwór
W powojennym Wrocławiu tylko raz budowano dłuższą trasę tramwajową. Była to linia do Leśnicy. Trasa łącząca plac Orląt Lwowskich i Nowy Dwór będzie miała 7 km i przebiegnie przez dwa nowe wiadukty, w tym jeden nad linią kolejową. Miasto, z prezydentem Jackiem Sutrykiem na czele, umieszcza tramwaj na Nowy Dwór na szczycie listy priorytetów inwestycyjnych na 2020 rok. Budowa rozpoczęła się we wrześniu ubiegłego roku, a niedawno w autobusach i tramwajach włączono kampanię informacyjną o całym przedsięwzięciu. Utrudniające ruch prace na placu Orląt Lwowskich mają zakończyć się w połowie roku, natomiast cała wydzielona trasa autobusowo-tramwajowa (tzw. TAT) ma być gotowa do roku 2023. Miasto teraz wyda na ten cel prawie 111 mln zł, co stanowi 14% wszystkich zaplanowanych na ten rok wydatków inwestycyjnych. Budowa jest współfinansowana ze środków unijnych w wysokości ok. 50,5 mln zł. Pieniądze z funduszy UE pomagają realizować wiele innych poniższych projektów.
Remonty dróg
W budżecie 2020 na program poprawy stanu technicznego infrastruktury drogowej zapisano prawie 59 mln zł. Chodzi przede wszystkim o remonty cząstkowe nawierzchni jezdni i chodników na wszystkich rodzajach dróg publicznych znajdujących się w granicach Wrocławia, ale także o remonty bieżące i awaryjne oraz eksploatację obiektów takich jak mosty, przejścia podziemne i tunele. Pieniądze z tej puli pójdą także na konserwację i modernizację sygnalizacji świetlnej, tablic informacyjnych przy przystankach MPK, na fontanny czy system Wrocławskiego Roweru Miejskiego.
System tramwajów
Konkretnie: Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu. To już trzeci etap tego zadania, na który miasto wykłada w tym roku niespełna 55 mln zł. Co kryje się pod oficjalną nazwą? Rozpoczęta w 2019 roku budowa torowiska na Popowice. To jedno z najważniejszych zadań w trakcie realizacji. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2023 roku tramwaje pojadą wzdłuż ulicy Długiej, Starogroblowej oraz Popowickiej, aż do skrzyżowania przy parku Zachodnim. W ramach inwestycji ma powstać także przesiadkowy węzeł tramwajowo-kolejowy Wrocław Popowice oraz przystanek kolejowy Wrocław Szczepin. Nad ul. Długą trwa przebudowa wiaduktu. Trzeci etap tworzenia systemu tramwajowego uwzględniał także inne zadanie – uruchomioną trasę tramwajową na ul. Hubskiej.
Budowa i remonty szkół i przedszkoli
Dużą część pieniędzy z zakresu wydatków inwestycyjnych miasto przeznacza na budowę i kompleksową przebudowę szkół podstawowych, ponadpodstawowych i przedszkoli. To przedsięwzięcie ma kosztować 48,5 mln zł. Już od jakiegoś czasu wiadomo, że nowej placówki doczekają się mieszkańcy Wojszyc, Brochowa i Jagodna. Już niedługo przy ul. Asfaltowej rozpocznie się budowa szkoły i przedszkola dla 1200 dzieci. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na Jagodnie zaczęła się budowa żłobka i biblioteki miejskiej. Nadzieję na nową szkołę mają także na północy miasta. Możliwe, że w końcu doczekają się mieszkańcy osiedli Lipa Piotrowska i Widawa, którzy domagają się jej od dłuższego czasu. W planach jest też np. przebudowa i remont Szkoły Podstawowej nr 4 przy ul. Powstańców Śląskich oraz modernizacja Szkoły Podstawowej nr 6 przy ul. Gorlickiej na Psim Polu, jak również termomodernizacja Gimnazjum nr 3 przy ul. Świstackiego na Przedmieściu Oławskim, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 14 przy ul. Częstochowskiej na Złotnikach i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 przy ul. Zemskiej na Nowym Dworze.
Wymiana pieców
Program wymiany źródeł ogrzewania to drugi, po komunikacji miejskiej, priorytet w rozwoju społeczno-gospodarczym miasta. Na ten cel, w ramach wydatków inwestycyjnych, zarezerwowanych jest w tegorocznym budżecie ok. 44 mln zł. Wymiana przestarzałych pieców jest możliwa dzięki nowej edycji programu Kawka+. Jej założeniem jest pokrycie 100% kosztów wymiany przez miasto. Optymistyczny scenariusz zakłada, że piece węglowe znikną z Wrocławia do 2024 r.
Inwestycje rad osiedli
Program Inicjatyw Rad Osiedli to jedno ze 100 zadań, jakie prezydent Jacek Sutryk wyznaczył na 100 pierwszych dni urzędowania. Teraz na program przekazywanych jest ponad 40 mln zł. To znacznie więcej niż początkowo planowano. Tym samym rady osiedli zyskają dostęp do sporego funduszu na realizację własnych pomysłów inwestycyjnych. Będą mogły starać się o pieniądze na remonty dróg, budowy placów zabaw, modernizację podwórek, tworzenie centrów kultury itp. Ponadto rady osiedli tradycyjnie dostaną pieniądze na realizację zadań. Najwięcej otrzymają Ołbin i Wojszyce – po ok. 100 tys. zł. Kowale, Nadodrze i Szczepin mają do wykorzystania ponad 70 tys. Pozostałe osiedla muszą zadowolić się mniejszymi sumami.
Renowacja kamienic
Miasto przewidziało 38 mln zł na program rewitalizacji komunalnego zasobu mieszkaniowego. Remonty obejmą m.in. wybrane kamienice gminne przy ul. Komuny Paryskiej, Kościuszki i Prądzyńskiego na Przedmieściu Oławskim.
Przebudowa ulic na północy
Latem 2019 w północnej części Wrocławia rozpoczęła się przebudowa ul. Obornickiej, Pełczyńskiej, Zajączkowskiej i Pęgowskiej. To duża i bardzo wyczekiwana inwestycja, która będzie kontynuowana w tym roku. Prace obejmują 5 km ulic na wyjeździe z Wrocławia do Obornik Śląskich. W ramach przebudowy powstają ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i perony przystankowe. Wszystko ma kosztować 75 mln zł. Tegoroczny przewidywany koszt to 37 mln zł.
WBO
Z kolei 33 mln zł zostaną udostępnione na realizację Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Nabór projektów do WBO 2020 ruszył 14 stycznia. Pomysły można zgłaszać do 11 lutego. Do dyspozycji jest 25 mln zł, podobnie jak rok temu, z czego 16 mln zł to wartość projektów ponadosiedlowych, a 9 mln – osiedlowych. W poprzedniej edycji wrocławianie zgłosili 448 projekty.
Budowa Alei Wielkiej Wyspy
Gdyby spełniły się zapowiedzi z czasów Rafała Dutkiewicza, Aleją Wielkiej Wyspy przejeżdżałyby właśnie samochody. Projekt jest gotowy, budowa miała rozpocząć się w 2019 roku, ale pracy jeszcze nie ruszyły. Jest szansa, że rok 2020 będzie przełomowym. Na Aleję Wielkiej Wyspy zapisano w aktualnym budżecie 32 mln zł, ale cała inwestycja ma kosztować 240 mln zł. Planowany termin jej zakończenia to rok 2022.
Aleja Wielkiej Wyspy połączy Biskupin i Sępolno z al. Armii Krajowej. Trasa będzie miała 4 km i przebiegnie od ul. Olszewskiego, przez Dembowskiego i Mickiewicza na południe Wrocławia.
Pozostałe
W gronie najważniejszych inwestycji można jeszcze wyróżnić remont mostów Pomorskich wraz ze schowaniem rury ciepłowniczej pod dno Odry, budowę nowych mostów Chrobrego czy remonty torowisk. Miasto zapowiada na 2020 rok budowę dużej hali sportowej przy XIII LO (ul. Haukego-Bosaka), hali sportów walki przy ul. Racławickiej, kompleksu basenów na Brochowie oraz rozbudowę Aquaparku i Partynic (ciąg dalszy). Wśród inwestycji drogowych nie można pominąć modernizacji ul. Pomorskiej, budowy Alei Stabłowickiej, czyli drogi łączącej obwodnicę Leśnicy z ulicą Kosmonautów, która zostanie poszerzona do dwóch jezdni, a także rozbudowy ulicy Osobowickiej i remontu mostu Osobowickiego. Ciekawość budzi wart prawie 16 mln zł Program Ruchu Pieszego, bardzo ważny dla władz miasta. Rowerzyści też mają się z czego cieszyć – na nowe ścieżki miasto przeznaczy w najbliższych miesiącach 14 mln zł. Trasy na pewno pojawią się przy ul. Swobodnej, Suchej i Legnickiej. Wspomnieć można jeszcze o utworzeniu dziennych domów pomocy na Brochowie i Oporowie.
Zaplanowano także mniejsze projekty, takie jak: zagospodarowanie terenów rzeki Oławy, podwórek na Nadodrzu i Ołbinie, utworzenie miejsc aktywności na Przedmieściu Oławskim, przestrzeń dla kultury Ruska 46abc, parkingi Parkuj i Jedź czy rewitalizacja kościółka p.w. św. Jana Nepomucena wraz z zagospodarowaniem przylegającego terenu w parku Szczytnickim.
Realizowanych i zaplanowanych inwestycji prowadzonych przez miasto i spółki miejskie jest znacznie więcej. Ostateczną listę i szczegóły projektów poznamy, gdy skończą się prace nad Wieloletnim Planem Inwestycyjnym na lata 2020-2030.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis