Nowy układ komunikacji miejskiej

Od 20 lat nie było tak dużych roszad w systemie tras i numeracji tramwajów oraz autobusów. Zmiany wymusiły dwie inwestycje – trasy przez Popowice i Nowy Dwór, jak również konieczność dostosowania siatki MPK do współczesnego wyglądu Wrocławia.

Pasażerowie tramwajów i autobusów MPK powinni przygotować się na zmiany już 3 września. Tego dnia wejdzie w życie nowa siatka połączeń. Pojawią się dwie nowe linie tramwajowe, osiem pojedzie innymi trasami, będzie nowa numeracja. Przybędzie jedna linia autobusowa, siedem zmieni szlaki, jedna zostanie wchłonięta przez inną.

Tramwaje

Nowe linie tramwajowe  to numery 13 oraz 22. 13 będzie kursowała pomiędzy pętlami: Stadion Olimpijski a Nowy Dwór, przez plac Grunwaldzki, Galerię Dominikańską, plac Jana Pawła II, ulicę Robotniczą (czyli trasę autobusowo-tramwajową TAT), ul. Strzegomską, Zemską i park Tysiąclecia.

Tramwaje 22 w relacji Pilczyce – Tarnogaj pojadą trasą: Pilczyce – Kwiska – pl. Jana Pawła II – Arkady (Capitol) – Dworzec Główny – Hubska (Dawida)– Kamienna – Tarnogaj.

Trasy zmienią linie: 4, 5, 11, 16, 18 i 23. Numer 33 stanie się numerem 12, nr 31 dostanie numer 21, a  74 zostanie numerem 14. Po tej wymianie numeracji i dodaniu dwóch linii wszystkie nazwy trawmwajów ułożą się w ciąg od 1 do 23.

— Do tej pory kolejność nie była zachowana. Uporządkowanie to ważna sprawa. To ułatwi podróżowanie, choć na pewno będzie trzeba się do tego przyzwyczaić — uważa Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Autobusy

Zmiany dotyczą przede wszystkim okolic Nowego Dworu, Kuźnik, Muchoboru Wielkiego i Leśnicy, a także Stabłowic  i Oporowa. Nowa linia autobusowa to numer  152. Połączy Pilczyce z Grabiszynem. Pojedzie ulicami: Metalowców, Koszalińską, Hermanowską, Gubińską, Strzegomską, Mińską, Krzemieniecką i Hallera.

Trasy zmienią autobusy: 107, 119, 122, 128, 142, 148 i 149. Ponadto zniknie numer 109, który zostanie zastąpiony numerem 142.

Dlaczego układ się zmienia?

Urzędnicy przekształcili siatkę połączeń z trzech głównych powodów. Po pierwsze, przez ostatnie dwie dekady Wrocław przeszedł urbanistyczną metamorfozę. Przybyło osiedli, bloków, biurowców, galerii handlowych, obiektów sportowych, wszelkich dróg, tramwajów, autobusów etc. Po drugie, od maja działa nowa trasa tramwajowa przez Popowice, której budowa kosztowała około 227 milionów złotych. Po trzecie, na początku września otworzą całą trasę autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór (TAT) – z placu Orląt Lwowskich przez ulicę Rogowską. Pojadą nią wtedy tramwaje. Autobusy kursują tędy od drugiej połowy lipca. Długość TAT to 7 kilometrów, a koszt to prawie 386 mln zł.

— Oddanie dwóch nowych strategicznych inwestycji, tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór, sprawia, że reorganizacja jest konieczna — wyjaśnia dyrektor Kozłowska-Święconek, dodając, że torowiska powstają po to, aby tramwaje zastępowały autobusy.

Gdzie szukać szczegółów?

Informacje o nowej organizacji połączeń tramwajowych i autobusowych pojawiają się na przystankach i w pojazdach MPK. W planach jest rozdawanie pasażerom ulotek z mapami. Będzie specjalne wydanie biuletynu miejskiego, w całości poświęcone zmianom. Warto zajrzeć na niedawno uruchomioną stronę www.wroclaw.pl/komunikacja/nowe-trasy-komunikacji-miejskiej. Jest to serwis specjalny, który pokazuje nowości, poszczególne zmiany i dokładną  trasę każdego autobusu i tramwaju, włącznie z przystankami na grafikach i możliwościami przesiadek.

Oficjalny start  nowego układu komunikacji miejskiej to 3 września, ale… nie wszystko wejdzie w życie od razu, ponieważ do tego dnia nie skończy się przebudowa ulicy Pomorskiej z placem Staszica, aleja  11 Listopada, budowana na zachodzie miasta, nie zostanie jeszcze oddana do użytku, ani nie skończy się  remont torów na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego ze Świdnicką, przez który dziewięć tramwajów jeździ objazdem. Pełny efekt w postaci docelowej siatki pasażerowie odczują zatem później.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*