Sporna inwestycja

fot. BOM fot. BOM

Trwa budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich do Arkad Wrocławskich. Z inwestycji nie są zadowoleni okoliczni mieszkańcy i Rada Osiedla Powstańców Śląskich.

Prace ruszyły na początku kwietnia. To realizacja projektu Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Ścieżka rowerowa prowadzić będzie od ronda Powstańców Śl. do ulicy Swobodnej. Na odcinku od Radosnej do Zaolziańskiej zaprojektowano także pas postojowy na jezdni o szerokości 2,5 metra, kosztem zwężenia pasów ruchu dla aut.

– Po zachodniej stronie Powstańców Śląskich istnieje droga dla rowerów. Po stronie wschodniej powstaje jednokierunkowa droga do centrum – tłumaczy Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. – Parkowanie będzie jednak nadal możliwe: na pasie postojowym budowanym na jezdni. Wcześniej samochody parkowały na trawnikach, a to nie była sytuacja normalna i dobra

Inwestycję oprotestowali jednak lokatorzy z galeriowców i rada osiedla. Lokatorom nie podoba się nowy sposób i miejsca, w których będą musieli parkować auta. Docelowo ma zniknąć 50 miejsc postojowych zlokalizowanych między rondem a Wielką. Obecnie na remontowanych odcinkach obowiązuje zakaz parkowania. Z tego powodu sporo ludzi parkuje na sąsiednich ulicach: na Drukarskiej, Trwałej, Wielkiej, Komandorskiej (okolice Uniwersytetu Ekonomicznego) i Sztabowej.

– Kuriozalnym jest tłumaczenie oficera rowerowego, że takiej inwestycji chcieli sami mieszkańcy, gdyż zdobyła ona 3 tysiące głosów we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim. Myślę, że gdyby urzędnik obszedł wszystkie klatki galeriowców od ręki zebrałby więcej głosów przeciwko. Nie zapominajmy, że to tylko trzy bloki, zaś ta niepoważna inwestycja rzutuje na sytuację parkingową w całej okolicy – podkreśla Michał Kwiatkowski z zarządu osiedla.

Sytuacja parkingowa w okolicy jest fatalna. Powstanie Sky Tower spowodowało gwałtowny napływ pojazdów. Mniej osób parkuje w garażu podziemnym wieżowca niż się spodziewano, a dramatu dopełnia likwidacja parkingu płatnego pomiędzy Wielką i Szczęśliwą. Nieoficjalnie mówi się, że stanie tam market Aldi. Jest też zapowiedź budowy kolejnego wieżowca w miejscu dawnej poczty.

– Budowa ścieżki w ogóle nie była konsultowana z mieszkańcami i radą osiedla. Zalewani jesteśmy skargami ograniczenia miejsc parkingowych. Nasz głos niestety został totalnie pominięty. Przeciwko budowie protestują również właściciele punktów usługowych w galeriowcu – mówi Anna Pieńkowska z Rady Osiedla Powstańców Śląskich.

Ulicę Powstańców Śląskich zbudowano ponad sto lat temu. Szeroka na 27 metrów była jedną z głównych arterii wylotowych na południe miasta. Ma ponad trzy kilometry długości. W czasach, kiedy powstawała, nie było jeszcze wielu pojazdów, a w okolicach urzędów parkowały głównie dorożki.

– Pomysł odtworzenia poniemieckiej ścieżki rowerowej po to, aby zabrać miejsca mieszkańcom, jest absurdem Miasto nie buduje nowych miejsc parkingowych i nie zapewnia żadnej alternatywy. Chcielibyśmy, aby Wrocław był miastem dla wszystkich, a nie tylko dla rowerowego lobby – dodaje Anna Pieńkowska.

Inwestycję podzielono na dwa zadania: najpierw powstanie odcinek od ulicy Radosnej do Swobodnej i od Sudeckiej do Radosnej. Budowa pierwszego odcinka ma kosztować ponad 418 tys. zł, drugiego blisko 600 tys. Koszt całej inwestycji wyniesie prawie milion złotych. Firma Rotomat, która jest wykonawcą, udzieli na wykonanie obu fragmentów ścieżki 60-miesięcznej gwarancji. Warto wspomnieć, że od 2014 roku siedem projektów Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego dotyczy „inwestycji rowerowych”.

– Liczba ta wzrosła w porównaniu do zeszłego roku. Wrocławianie są za rowerami, tak jak i mieszkańcy innych polskich miast – przekonuje Radosław Lesisz z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej.

Szef rady osiedla Michał Kwiatkowski podkreśla, że rada nie jest przeciwko rowerzystom i popiera rozbudowę sieci rowerowych – byleby z głową i szacunkiem dla innych uczestników ruchu.

– Sami proponujemy kolejne rozwiązania, które niestety trafiają w próżnię. Stoimy na stanowisku, że jednym z rozwiązań byłaby budowa przez miasto bezpłatnych parkingów wielopoziomowych, najlepiej wzdłuż ulicy Szczęśliwej – kończy Kwiatkowski.

Budowa ścieżki na Powstańców Śląskich ma zakończyć się w czerwcu.

 

 

Nowe ścieżki rowerowe w 2015 roku:

  1. Na Legnickiej od Poznańskiej do Rybackiej – trasa w kierunku centrum po chodniku.
  2. Na Świdnickiej między Piłsudskiego a placem Kościuszki (wzdłuż Arkad) oraz przy ulicy Bożego Ciała.
  3. Na placu Staszica od Reymonta do placu Powstańców Wielkopolskich.
  4. Na placu Bema z mostów Młyńskich na wprost w kierunku Prusa.
  5. Na Traugutta od fosy do placu Społecznego.
  6. Na Trzebnickiej od Probusa do ul. św. Wincentego i pl. Powstańców Wielkopolskich.
  7. Wzdłuż Buforowej w kierunku centrum.
  8. Na al. Jana III Sobieskiego.
  9. Na Ślężnej od ul. Swobodnej w kierunku Wiśniowej.
  10. Na Powstańców Śląskich od ul. Sudeckiej do Swobodnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie pojawi się na stronie.

*