W Muzeum Etnograficznym otwarto właśnie dwie niezwykle ciekawe wystawy rodem z Chin. Jedna poświęcona jest tradycyjnym chińskim ceremoniałom świątecznym, druga – współczesnemu malarstwu w tradycji gongbi, zwanemu też malarstwem starannego pędzla.
Wystawa „Tradycyjne święta chińskie” przedstawia najważniejsze święta utrwalane od ponad 3 tys. lat w chińskiej tradycji, będącej swoistą fuzją elementów wywodzących się z różnych ceremoniałów: konfucjańskiego, taoizmu, buddyzmu, a także z pierwotnych wierzeń i obrzędów związanych z pracami na roli i kultem przodków.
Kultywowanie świąt jest dla Chińczyków nie tylko ważnym znakiem przynależności do wielkiej chińskiej społeczności, ale też zaspokojeniem potrzeb duchowych i działaniem jednoczącym rodziny. Na wystawie prezentowane są przedmioty związane z tradycyjnymi świętami, m.in. latawce, wycinanki, kukiełki, maskotki, figurki z Teatru Cieni, elementy świątecznego stroju, instrumenty muzyczne, wyroby ceramiczne i kartki świąteczne.
Wystawa „Współczesne malarstwo chińskie gongbi, czyli malarstwo starannego pędzla” prezentuje z kolei prace współczesnych artystów chińskich nawiązujących w swojej twórczości do tradycyjnego malarstwa gongbi.
Rozkwit tego malarstwa nastąpił na początku panowania dynastii Wei i Jin (czyli w okresie 220-420 n.e.), potem rozprzestrzeniało się ono poza granice Chin, będąc przez długi czas szczególnego rodzaju „bramą” dla chińskiej sztuki. Jego ponowny renesans przypada na lata osiemdziesiąte XX w., kiedy rozwinęła się współpraca i wymiana kulturalna między Wschodem i Zachodem, a nowoczesne chińskie społeczeństwo ponownie odkryło dla siebie dawne tradycje.
W chińskim malarstwie gongbi największy nacisk kładziono na technikę i perfekcyjne odtworzenie kształtu przedstawianego przedmiotu za pomocą płynnych linii. Kolorystka obrazu powinna być jasna i elegancka, a przedstawiane wyobrażenie – dokładne i nastrojowe.
Obie wystawy potrwają do 16 czerwca.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis