Świebodzki znów dworcem kolejowym

Z powrotem pociągów na Świebodzki jest jak z puszczeniem tramwajów na Jagodno – wrocławianin nie uwierzy, póki nie zobaczy. Ostatni skład odjechał z zabytkowego dworca w 1991 roku. Potem przez lata mówiono o potrzebie przywrócenia tam ruchu pasażerskiego, ale na gdybaniu zawsze się kończyło. Tym razem jednak pojawiło się światełko w tunelu, a zamiast mglistych zapowiedzi – konkrety. Według kolejarzy i samorządowców pociągi wrócą na Świebodzki najdalej za cztery lata.

Zadanie stało się bardziej realne dzięki kilku konkretom, w tym projektom modernizacji linii kolejowych na Dolnym Śląsku.

Remont dworca i linii kolejowych

Po pierwsze, Świebodzki jest na nowej liście drugiej odsłony Programu Inwestycji Dworcowych. Polskie Koleje Państwowe planują wyremontować do 2030 roku 150 obiektów, w tym 25 dworców na Dolnym Śląsku. Na ich modernizacje spółka kolejowa przewidziała 4,4 miliardy złotych (pierwsza edycja, realizowana w latach 2016-2023, objęła 200 dworców). Oprócz Świebodzkiego na liście jest Wrocław Zachodni oraz budowle z innych miast, w tym z Sobótki, Świdnicy, Kamieńca Ząbkowickiego, Strzegomia, Jeleniej Góry, Kobierzyc, Kudowy-Zdroju i Żmigrodu.

Po drugie, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma projekty (wykonane przez firmę Multiconsult Polska) rozbudowy i modernizacji trzech linii kolejowych pomiędzy Wrocławiem a Środą Śląską. W ramach tych inwestycji zaplanowano przywrócenie połączeń kolejowych na Świebodzki.

Projekt zakłada, że do dworca doprowadzone zostaną trzy tory. Zaplanowano także trzy perony: jeden podwójny i dwa pojedyncze. Dojście do nich przewidziano od ulicy Robotniczej i Tęczowej. Nowe tory mają być włączone w linie kolejowe nr 274 (Wrocław Świebodzki – Zgorzelec) i 757 (Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór). Na linii 274 są m.in. Jaworzyna Śląska, Świebodzice, Wałbrzych, Kamienna i Jelenia Góra.

Celem inwestycji, realizowanej przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, jest „rozwiązanie problemu braku połączenia kolejowego pomiędzy stacjami Wrocław Świebodzki i Wrocław Muchobór oraz przebudowa stacji Środa Śląska w sposób, który umożliwi kończenie biegu pociągów na tej stacji; po przebudowie możliwy będzie wjazd i wyjazd pociągów od strony Wrocławia.”

Do końca maja trwały konsultacje społeczne w tej sprawie. Oficjalna nazwa projektu remontu trzech linii z uwzględnieniem włączenia w nie dworca Świebodzkiego to „Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Poprawa jakości połączeń z Wrocławia do Legnicy na odcinku Środa Śląska – Wrocław.” Realizowany jest w ramach rządowego programu Kolej+ do 2029 roku, adresowanego np. do jednostek samorządowych zainteresowanych inwestowaniem w infrastrukturę kolejową na terenie swoich województw.

Zrzucą się rząd, samorządy i miasto

Po trzecie, urzędnicy z ratusza zadeklarowali w marcu tego roku, że dadzą na remont Świebodzkiego 9 milionów złotych z budżetu miasta.

– Słyszymy od kolejarzy, że przepustowość dworca głównego jest na wyczerpaniu. Potrzebujemy więc Świebodzkiego. Kolejarze mówią, że po uruchomieniu tego dworca jest szansa na więcej połączeń kolejowych łączących gminy ościenne z Wrocławiem. Ufamy w ich zapewnienia i dokładamy się do remontu – powiedziała Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Część kosztów pokryje miasto Środa Śląska i urząd marszałkowski. Przewiduje się, że modernizacja Świebodzkiego ma kosztować 215 milionów złotych. Zdecydowaną większość pokryją pieniądze ze wspomnianego programu rządkowego Kolej+.

Po czwarte, w kwietniu na dworcu konferencję prasową zwołali przedstawiciele gminy Kąty Wrocławskie i przewoźnika Koleje Dolnośląskie. Obiecali wtedy włączenie dodatkowych składów na trasie Kąty – Wrocław przez Świebodzki.

– Za niespełna za dwa lata, w momencie uruchomienia przez PKP PLK stacji Dworzec Świebodzki, Koleje Dolnośląskie we współpracy z gminą Kąty Wrocławskie będą w stanie uruchomić 16 nowych par połączeń – powiedział wtedy Damian Stawikowski, prezes KD.

Wszystko zatem wskazuje, że historyczna budowla, otwarta w 1843 roku, doczeka się remontu kapitalnego i odzyska swoją pierwotną funkcję. Według planów kolejarzy i samorządowców pociągi na dworzec Świebodzki wrócą najwcześniej w 2026 roku, najpóźniej w 2028. 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*